tieners betalen

Hoe betalen jongeren?

Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Bijvoorbeeld door ze gezonde voeding te geven, liefde te schenken en ze voor te bereiden op de wereld waarin ze zullen opgroeien. Maar ouders moeten zich baseren op het verleden, de toekomst ken je immers niet. Hoe betaal je zelf in de winkel of tijdens een festival? Wat moeten kinderen leren over betalen en omgaan met geld? Dit zijn niet alleen vragen voor ouders maar voor de samenleving als geheel. Met de oplossingen van Moneycomb kan jong en oud veilig betalen op festivals. Op basis van de technologie die nu bestaat, maar wat zal de toekomst ons brengen? Daarom is het goed om van het verleden te leren, vervolgens een solide basis te leggen in het heden om zo betaalopties in de toekomst nog beter te maken. Niet alleen kinderen moeten voorbereid worden op betalen in de toekomst, ook ouders en grootouders zullen met hun tijd mee moeten gaan.

Kinderen krijgen op jonge leeftijd vaak al een spaarpot. Een echt spaarvarken of een ander leuk figuur met een gleuf. Een muntje in de spaarpot doen is een feest voor ieder kind. Maar wat betekent dit eigenlijk? Je legt uit dat je voor één muntje een snoepje kunt kopen in de winkel waar je even plezier van hebt. Maar met een volle spaarpot koop je het speelset dat je zo graag zou hebben. Zo leert een kind spelenderwijs met geld omgaan én de basis van tellen.

De speelgoedkassa van vroeger bestaat nog steeds. Maar tegenwoordig zit er een scanner op en een gleuf om een kaart doorheen te halen. Dat is de realiteit van vandaag en de technologie waar kinderen later mee om moeten gaan. De speelgoed betaalkaart is eigenlijk alweer achterhaald, daar zit namelijk vaak nog een magneetstrip op. Tegenwoordig hebben betaalkaarten een RFID chip, zo is het mogelijk om contactloos te betalen. Leg je nog steeds trouw je betaalpas op de lezer? Probeer het eens op enkele centimeters afstand, dat werkt net zo goed. Je hoeft echt niet de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd te zijn, technologie ontwikkelt zich sneller dan onze gewoonten kunnen bijbenen.

Hoe betalen jongeren?

Als je deze pagina leest ben je waarschijnlijk van de leeftijd dat een leraar op school de volgende woorden uitsprak: “hoofdrekenen is belangrijk omdat je niet altijd een rekenmachine bij de hand hebt.” Nu lopen we allemaal met smartphones rond waarmee je moeiteloos rekensommen kunt maken. We hebben altijd een rekenmachine in de buurt. Anders vragen we het gewoon even aan Siri of de Google Assistant. Hoofdrekenen is niet belangrijk om een berekening te maken, het is meer een verificatie geworden. Heb je genoeg wisselgeld ontvangen? Klopt het getal op je calculator ‘ongeveer’ of heb je ergens een komma verkeerd geplaatst?

Hoofdrekenen leer je vooral nog als hersengymnastiek, om je brein flexibel en multifunctioneel te houden. Je zult in het dagelijkse leven nooit een staartdeling maken. Bestaan staartdelingen eigenlijk nog wel? Ouders met schoolgaande kinderen hebben wat dat betreft een voordeel. Zij pikken nieuwe ontwikkelingen in de samenleving op via hun kinderen. Ouders leren hun kinderen over vroeger, kinderen leren ouders over wat nog gaat komen. In het midden ligt vandaag, hoe betalen jongeren eigenlijk op dit moment?

Hoe betalen jongeren?

Als we naar de Nederlandse samenleving als geheel kijken dan is contant betalen echt op z’n retour. Voor de Corona pandemie om zich heen greep werd nog 32 procent van aankopen met contant geld betaald. In oktober 2020 was dit aandeel gedaald tot 20 procent. Dat is van een derde naar een vijfde gegaan in minder dan een half jaar tijd. Daar heb je geen rekenmachine voor nodig. De reden hiervoor is niet zozeer het gedrag van de consument maar de dwang vanuit de winkeliers. Betalen met pin werd gestimuleerd omdat er verondersteld werd dat contactloos betalen veiliger zou zijn. Dat zijn de cijfers voor de gehele bevolking. Hoe betalen jongeren in verschillende situaties?

1. Betalen in de winkel

In de winkel betalen senioren overwegend met cash, jongeren betalen cashless met pin of smartphone. Die kloof is enorm. De bereidheid van senioren om over te schakelen op pinnen is beperkt. Er zijn winkels die overgaan op ‘pin only’ of andere vormen van digitaal betalen. Dit is praktisch en veilig. Overvallers hebben niets te zoeken in een afhaalrestaurant zonder contant geld. Op dit moment accepteert ongeveer 95 procent van winkels nog contant geld, maar dit percentage kan snel veranderen. Er zijn nog enkele winkels die juist alleen contant geld accepteren, maar dit aantal neemt snel af dankzij mobiele pinautomaten.

2. Betalen online

Een envelop met geld sturen is niet de bedoeling, online betalen gaat digitaal en cashless. Webshops hebben ook weer door Corona een flink aantal consumenten naar zich toegetrokken. Het iDeal merk wekt vertrouwen op bij het Nederlandse publiek, de koppeling met de eigen bankomgeving maakt betalen eenvoudig en veilig. SSL certificaten, Apple en Google Pay of Afterpay zorgen ervoor dat consumenten uit alle generaties bestellen in webshops.

3. Betalen op festivals

Dit is wederom een sector die een flinke verschuiving heeft ondergaan door Corona. Op dit moment zijn de maatregelen versoepeld, de behoefte aan veilig betalen en feesten blijft in stand. Met dezelfde smartphone die je gebruikt om je vaccinatiebewijs te laten zien betaal je de rekening in een horecagelegenheid. De festival tickets staan in je digitale wallet, beveiligd met je vingerafdruk of gezicht. Moneycomb is dé specialist op het gebied van cashless betalen op festivals. Jongeren hebben er geen probleem mee om digitaal te betalen. Sterker nog; ze zouden niet anders willen. Wie wil nou net als opa of oma met een ‘fanny pack’ gevuld met muntjes gezien worden?

betalen op festivals

The Matrix is een film uit 1999. Baby’s die geboren waren in dat jaar zijn nu volwassen. Die groep is verantwoordelijk voor de toekomst van onze economie. De beroemde sci-fi actiefilm gaat over zaken die we normaal vinden, terwijl ze dit in feite niet zijn. Neem je de rode pil en accepteer je de disruptieve werkelijkheid of ga je voor de blauwe pil waarmee je de vertrouwde wereld om je heen niet hoeft te verlaten? Jongeren gaan massaal voor rood omdat ze niet de binding hebben met het huidige systeem. Oudere generaties hebben deze band wel. Jong geleerd is oud gedaan, omgaan met geld en verantwoordelijkheid zal niet zomaar veranderen als het betaalmiddel anders wordt.

Wat is het grote gevaar bij contactloos betalen bij jongeren? De pincode vergeten. Omdat je zo eenvoudig kunt betalen zonder pincode bestaat de kans dat je deze code niet meer weet. Eigenlijk is dit een tijdelijk probleem want pincodes zullen op den duur gaan verdwijnen. Het is namelijk geen goede wijze van beveiliging. Mensen zijn doorgaans niet goed in het onthouden van willekeurige getallen reeksen, fraude ligt op de loer. Met moderne encryptie methoden, digitale verificatie en uiteraard betrouwbare verbindingen kun je betaalverkeer veel veiliger regelen dan met slechts 4 getallen op een rijtje.

Het is mogelijk om tot 50 euro contactloos te betalen zonder je pincode in te voeren. Bij bedragen hoger dan 50 euro moet je deze pin wel invoeren. Kleinere betalingen worden bij elkaar opgeteld tot 100 euro, daarna moet je de pincode invoeren. Er is soms onduidelijkheid bij het betalen via een smartwatch omdat deze betaalwijze nog vrij nieuw is. Hoewel het valt onder contactloos betalen en je geen pincode hoeft in te geven is hier het standaard limiet van je betaalpas van toepassing. Dit kan dus een veel hoger bedrag zijn dan 50 euro.

Wil je meer weten over veilig cashless betalen op festivals en evenementen? Neem contact op met de specialisten van Moneycomb voor meer informatie.

Contante betalingen brengen een ‘pijn van betalen’ met zich mee wat bij pinnen niet het geval is. Je overhandigt fysieke objecten in ruil voor een product of dienst, dit maakt je kritischer bij geld uitgeven. Dit lijkt bij oudere generaties te kloppen, of het ook voor jongeren geldt is echter niet zeker. Een lager saldo op je bankrekening kan hetzelfde effect hebben als je bent opgegroeid met fluctuerende saldi. Mensen die speculeren op de beurs of handelen in cryptocurrency letten niet op hoe dik hun portemonnee is, ze kijken naar een grafiek die omhoog of omlaag gaat.

Een pijnprikkel bij betalen is goed voor de consument, minder voor de verkoper. Er moet ergens een balans zijn. Als je de klant het gevoel geeft een hoogwaardig product voor een scherpe prijs te kopen, dan creëer je een euforisch gevoel. Zo werkt het principe van zegeltjes sparen en bijbetalen voor een pannenset of set kristallen glazen ook. Het voelt plotseling goed om geld uit te geven. Als je de drempel voor cashless betalen verlaagt en daar een goed product of uitstekende ervaring tegenover zet, dan hoef je niemand ‘pijn te doen’ in de portemonnee. Dat is ‘oud’ denken waar jongeren niet meer aan gebonden zijn.

Hoe betalen jongeren?

Twee studenten werden gevraagd naar hun ervaringen met cashless betalen. Waar de ene student aangaf contant geld als ‘uitgave’ te zien, was de ander juist heel voorzichtig met het saldo op de betaalrekening. Met contant geld blijkt het lastig om uitgaven bij te houden, een rekeningoverzicht laat alle transacties op soms confronterende wijze zien. Beide jongeren deelde de mening dat het voor winkeliers veiliger is om met pin te betalen. Zelfs duurzaamheid werd als argument voor digitaal betalen aangehaald omdat er niet langer geldtransport nodig is. Dit geldt uiteraard ook voor digitaal betalen op festivals en evenementen.

Experts lijken de mening te delen dat contant betalen de eerste decennia niet zal verdwijnen, het aandeel zal wel steeds minder worden. Nederland ligt internationaal voor op het gebied van cashless betalen. Kijk bijvoorbeeld naar de wijze waarop Moneycomb digitaal betalen op festivals laagdrempelig maakt voor zowel aanbieder als afnemer. We hebben de infrastructuur, de middelen en de bereidheid vanuit de jongere generatie om de volgende stap te nemen. Van pijn in de portemonnee naar pijn in de smartphone? Leuk zal geld uitgeven niet snel worden, makkelijker wel.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vrage? Neem dan gerust contact met ons op.


Reactie plaatsen