nieuwjaar

Cashless betalen op winter festivals

Komende winter staan er veel festivals op de agenda. Uiteraard met thema’s zoals kerst en (nep) sneeuw maar ook juist ‘warme’ festivals voor bezoekers die zich liever onderdompelen in meer exotische sferen. Na het tumultueuze zomerseizoen 2022 zijn de verwachtingen hooggespannen. Niet alleen bij de festivalgangers, maar ook zeker bij de organisaties die na twee jaar stilstand nu moeten doorpakken. Op deze pagina maken we de balans op van afgelopen zomer en leggen we uit waarom cashless betalen op winter festivals zo belangrijk is.

Hoe verliep het 2022 zomer festival seizoen?

In 2019 werden er 1100 festivals georganiseerd in Nederland, in 2020 waren er slechts 155 over. In 2021 ging het weer iets beter met de festivalbranche met 343 festivals, maar beperkingen als 1,5 meter afstand, mondkapjes en vaccins lagen toch in de weg van ‘ouderwets’ festival genot. Ook het aantal concerten liep terug van 207 in 2019 naar 34 in 2020. In 2021 zou dit aantal verder afnemen naar 29 concerten.

Naast een tekort aan entertainment voor bezoekers en inkomstenderving voor de gehele sector waren er ook lichtpuntjes te ontdekken. Zo was er tijd om de organisatie van festivals en evenementen aan te pakken. In plaats van achter de feiten aanlopen juist naar de toekomst kijken. Wat deden we goed en wat kan beter? Moneycomb.nl heeft de laatste jaren veel aanvragen gehad voor meer informatie over cashless betalen op festivals. Omdat het nodig was in verband met de Corona crisis, maar ook om evenementen in de toekomst beter te organiseren. Event organizers kwamen met goede vragen en ook creatieve oplossing op de proppen, in de lente en zomer hebben we hier de eerste resultaten van gezien. Het afgelopen festivalseizoen geeft ons een raamwerk waar we in de koude en natte maanden zeker voordeel uit kunnen halen.

Studenten gaan los op festivals

Het studentenplatform StudeerSnel.nl of in het buitenland StuDocu hield een peiling onder 560 studenten. 26 procent gaf aan het ‘losgaan’ en samenzijn te missen. Maar liefst 80 procent gaf aan dat ze geen rekening meer houden met Corona. Voortaan zal deze term weer gewoon gebruikt worden om een biertje bestellen aan de bar. De overige 20 procent is wat terughoudend, niet zozeer om infectie te voorkomen, maar vooral uit angst voor annuleringen. Daarom boeken ze liever last minute tickets of kopen ze minder kaartjes. Als een festival niet doorgaat dan kan het namelijk lastig zijn om je geld terug te krijgen. Dat kaartjes duurder zijn in 2022 is voor meer dan de helft van de ondervraagden geen probleem.

Ruim 60 procent van de studenten had al kaartjes in de voorverkoop gekocht. Dit percentage valt relatief hoog uit omdat een aantal festivalgangers kaarten van het jaar ervoor hebben doorgeschoven naar 2020. De voorgaande editie was namelijk afgelast. Zo waren een groot aantal tickets voor festivals dit jaar al bijna uitverkocht voordat de verkoop begon. Moneycomb.nl biedt naast cashless betalen op festivals ook dienstverlening voor tijdelijk internet op locatie. Zo kunnen bezoekers tickets van Eventbrite, Evenitix, Paylogic of Yourticketprovider eenvoudig beheren en laten scannen bij de kassa.

Cashless betalen op winter festivals

De line-up is doorslaggevend bij het bepalen van de keuze voor een festival, 65 procent geeft aan dat de artiesten de voornaamste reden zijn om een evenement te bezoeken. Toch is het sociale aspect ook van groot belang, 53 procent geeft aan dat samenzijn met vrienden minstens zo belangrijk is als het festival. Dit geeft aan dat merkbekendheid zeker niet doorslaggevend is wat ruimte biedt voor nieuwe, innovatieve concepten en evenementen.

Wat kan er beter volgens studenten? De hygiëne op toiletten blijft een probleem evenals de lange wachtrijen om überhaupt bij een vies toilet te komen. Tussen 30 en 40 procent geeft aan dat festivalmuntjes vervelend zijn in gebruik, daar zijn we het helemaal mee eens! Festivalgangers zijn bereid om wat dieper in de buidel te tasten, maar betalen moet wel laagdrempelig zijn. Studenten zijn meer digitaal onderlegd dan oudere generaties wat de keuze voor cashless betalen op festivals vanzelfsprekend maakt.

Voordelen van cashless betalen op winter festivals

De lente en zomer van 2022 hebben aangetoond dat bezoekers staan te popelen om los te gaan, de lat wordt echter wel behoorlijk hoog gelegd. Zo moeten de faciliteiten op locatie in orde zijn, van de toiletten tot aan internet op locatie. Tickets uitprinten is niet meer van deze tijd en festivalmunten worden als obstakel gezien. Gelukkig is Moneycomb in staat om de voornaamste obstakels en ergernissen weg te nemen. Laten we een aantal voordelen van cashless betalen op winter festivals eens even op een rijtje zetten:

1. Kortere rijen

Wachten, wachten en nog eens wachten. Het begint al bij de ingang. Er zijn volop digitale ticketing opties die scan&go eenvoudiger maken dan ooit. Op het festivalterrein zijn er nog veel meer gelegenheden om rijen korter te maken. Betalen aan de bar met een armbandje, bijvoorbeeld, mobiele pinautomaten of draadloze scanners om tickets snel te verifiëren. Minder wachten zorgt voor een hogere waardering van bezoekers, daarnaast ontstaat er meer ruimte om omzet te maken.

2. Hogere omzetten

tikkie

Van cash naar munten, dan naar de bar om te betalen en later weer munten inwisselen die over zijn… Het klinkt zo primitief dat het haast niet voor te stellen is dat festivalmunten nog steeds bestaan. We leven in een Tikkie-tijd met instant betalen via mobiel of smartwatch. Chippen bestaat al tientallen jaren, het is gewoon niet meer nodig om met muntjes te werken. Iedere drempel die je als organisatie wegneemt om te betalen leidt tot hogere omzetten. We weten allemaal dat de kosten voor hapjes en drankjes zijn gestegen, als je ook nog eens veel moeite moet doen om af te rekenen dan daalt het animo om naar de bar te lopen snel. Met cashless betalen kun je hogere omzetten realiseren wat zeker in deze tijd een goede zaak is.

3. Minder fouten

Goed personeel is goud waard. Na de Corona pandemie is veel ervaren personeel van baan gewisseld en er is al een nijpend tekort aan werknemers in Nederland. Je moet dus nieuwe mensen trainen. Geld wisselen of bijpassen leidt geheid tot problemen met de calculator generatie. Cashless betalen voorkomt fouten. Zo werkt het tegenwoordig: De klant scant een QR-code, maakt een keuze uit het menu en rekent af via iDeal. De bestelling wordt direct bereid en geserveerd, zo eenvoudig kan het zijn. Vooraf laten betalen is altijd slim voor de ondernemer, een groen vinkje of piepje betekent dat de transactie is goedgekeurd. Ook administratief is alles direct in orde, met cashless betalen ontstaat er dus een domino-effect aan voordelen.

4. Lager risico

Uit het onderzoek onder studenten werd ook overlast als ergernis aangeduid. Dronken gasten of overmatig drugsgebruik en diefstal van bezittingen. Stel je voor dat je op een evenement zonder portemonnee kunt rondlopen en toch overal kunt afrekenen. Zeker, een telefoon kun je stelen, maar je kunt er niet mee betalen zonder verificatie. Daarnaast zijn er ook andere manieren om cashless betalen toe te passen tijdens events. Armbanden met tegoed dat je kunt opwaarderen bijvoorbeeld. Zo zijn er meerdere veilige betaalopties met een veel lager risico voor zowel bezoekers als organisatie. Wil je meer weten over digitale beveiliging en online security? Neem gerust even contact op met de experts van Moneycomb, we helpen je graag verder.

Cashless betalen op winter festivals

5. Goede promotie

De bereidheid om naar een festival te gaan ligt hoog, welk festival het gaat worden is een ander verhaal. Naast een sterke line-up is het vooral de sociale factor die mensen naar een evenement trekt. Festivals in de winter hebben unieke uitdagingen waaronder het weer. Niemand wil een uur wachten in de ijzige kou of de stromende regen. Laat zien dat je aan ieder detail hebt gedacht. Dus geen lange rijen, een goede doorstroom van bezoekers en on-site faciliteiten waar je als bezoeker blij van wordt. Niemand zit te wachten op enkele muntjes wisselgeld voor koek-en-zopie met wanten aan. Jouw gasten zitten er deze winter warmpjes bij!

6. Meer online opties

Zoals we al eerder hebben aangegeven is Moneycomb niet alleen specialist in cashless betalen, ook op het gebied van internet op locatie hebben we veel expertise in huis. Daarbij gaat het niet alleen over WiFi voor bezoekers, maar vooral om de digitale infrastructuur om de organisatie te ondersteunen. Denk aan e-tickets, e-wallets of betrouwbaar online laten betalen. Dit doen we door online oplossingen op maat te leveren, in nauwe samenwerking met de organisatie. Wat heb je nodig, waar liggen de uitdagingen en hoe gaan we dit oplossen? Er is meer mogelijk dan je denkt, informeer geheel vrijblijvend naar alle online opties die we leveren.

Dit zijn slechts enkele voordelen van cashless betalen op winter festivals. Wat zijn jouw uitdagingen voor het komend seizoen? Laat het ons weten, we laten je niet in de kou staan!

Cashless betalen op winter festivals

Er zijn enkele grote risico’s die event organizers hebben komende winter. Het weer uiteraard, het kan immers vriezen of dooien. Het aantrekken van goed personeel en zelfs een terugkeer van het virus dat de sector twee jaar lang heeft stilgelegd. Gelukkig zijn er ook veel zaken die je vooraf wel goed kunt regelen zoals cashless betalen en online voorzieningen. Hiervoor werk je samen met een partner waar je op kunt vertrouwen. Moneycomb helpt je ook deze winter prachtige festivals, concerten en andere evenementen te realiseren.


Reactie plaatsen