iDeal

Is iDeal ideaal?

In 2005 zou de manier waarop we betalen in Nederland voorgoed veranderen. Dit was het jaar dat iDeal werd geïntroduceerd, een online betaalmethode die ondersteund werd door de grote Nederlandse banken. In plaats van een versnipperde markt met producten als eWallet, Switchpoint en de prepaid Wallie Card kwam er een veilige manier om digitaal te betalen met je eigen bank.

15 jaar iDeal

In 2020 werd 15 jaar iDeal gevierd met een nieuw logo en een mini-optreden van Nick & Simon. Deze mijlpaal ging gepaard met het feit dat 99 procent van online shoppers aangaf (soms) gebruik te maken van iDeal om te betalen. In 2005 was dit nog slechts 1 procent. Het zou vijf jaar duren om tot 78 procent te komen en in 2015 stond de teller op 87 procent. In alle jaren na de introductie is de groei nooit lager geweest dan 21 procent. De organisatie voorspelde eind 2020 een verdere groei in 2021, door de voortdurende Corona pandemie zijn deze verwachtingen ver overtroffen.

Als je een webshop hebt of andere onderneming of organisatie runt die betalingen via iDeal accepteert, dan is het goed om te weten dat het logo in 2020 vernieuwd is. Als er nog oude logo’s gebruikt worden op websites of op bordjes bij de kassa dan is het aan te bevelen om het nieuwe logo te gebruiken. Als je meer wilt weten over digitale betaalopties, of de mogelijkheden duidelijk wilt uitleggen aan je klanten of bezoekers, neem dan even contact op met de specialisten van Moneycomb. We helpen je graag bij het informeren van je klanten tijdens evenementen of festivals.

Voordelen van iDeal

  • Laagdrempelig te gebruiken
  • Geen transactiekosten voor de klant
  • Betalingskenmerken worden automatisch verwerkt
  • iDeal betalingen zijn onomkeerbaar

Nadelen van iDeal

  • Alleen voor Nederlandse bankrekeningen
  • Transactiekosten voor de aanbieder
  • Buitenlandse winkels accepteren iDeal doorgaans niet
  • iDeal betalingen zijn onomkeerbaar

Het laatste voordeel én nadeel in bovenstaande opsommingen zijn hetzelfde. Een iDeal betaling is onomkeerbaar, de betalende partij kan het bedrag niet terugvorderen of storneren. Hiermee heb je als verkoper het voordeel dat je na levering niet het risico loopt dat het geld teruggeboekt wordt. Als klant loop je wel het risico bij een gebrek aan levering of ander probleem je geld definitief kwijt te zijn. Creditcard maatschappijen evenals PayPal bieden wel aankoopbescherming onder voorwaarden.

is iDeal ideaal?

Eenmalige betalingen en automatische incasso

Naast het uitvoeren van eenmalige betalingen zoals het afrekenen van een bestelling in een webshop is het ook mogelijk om via iDeal een machtiging te verlenen aan een aanbieder. Denk aan een abonnement op een dienst of product via een webshop. In dat geval zal er doorgaans een iDeal betaallink voor een bedrag van 1 cent worden aangeboden ter verificatie van de bankrekening. In de meeste gevallen wordt deze cent niet in mindering gebracht op toekomstige transacties. Het kost de aanbieder meer dan 1 cent, het is wel een eenvoudige wijze van verificatie en machtigen.

Wie zit er achter iDeal?

De organisatie die alles regelt omtrent iDeal is Currence. Dit is een organisatie die opgericht is in 2005 op initiatief van acht Nederlandse banken. De merknaam Currence is een samentrekking van “current” en “currency”. Naast iDeal beheren ze ook andere betaalproducten zoals Acceptgiro en incasso machtigingen. Het betaalverkeer wordt uitgevoerd door meerdere Acquirers en Collecting Payment Service Providers (CPSP’s).

Tikkie is iDeal in vermomming

Sinds de introductie in 2016 is Tikkie uitgegroeid tot een waar fenomeen in Nederland. Deze betaal app van de ABN AMRO maakt het mogelijk om snel geld te incasseren van iemand anders. Je geeft een bedrag in, één of meerdere ontvangers van het verzoek, vervolgens wordt er een betaallink verzonden. Als de ontvanger via de link betaalt is de transactie gereed. Het betreft een zeer laagdrempelig systeem en het is gratis te gebruiken voor consumenten. In 2020 waren er 6 miljoen gebruikers met een hoogtepunt van 193 betaalde Tikkies per minuut.

Een betaalverzoek genereert een iDeal betaling, Tikkie is dus niets anders dan een iDeal transactie die in een app verpakt is. ABN AMRO neemt de kosten op zich en heeft in de jaren na introductie diverse betaalde diensten voor zakelijke gebruikers ontwikkeld en uitgerold. Zo kunnen horeca uitbaters zelf gebruik maken van Tikkie om gasten te laten betalen. In dit geval worden kosten berekend die meer in lijn liggen met iDeal betalingen.

tikkie

Tikkie is met name populair in het sociale leven. Om een rekening te splitsen in een restaurant bijvoorbeeld, of om benzinekosten te delen na een lange rit. De Corona lockdowns zijn van invloed geweest op het gedrag van gebruikers. Zo schoten de transacties voor terras bezoeken de lucht in zodra de horeca weer werd opengesteld. Tijdens een lockdown werden pizza’s en andere bezorgmaaltijden via Tikkie afgerekend.

ABN AMRO weet dus precies wat je betaalt met een Tikkie, of in ieder geval wat iemand als beschrijving ingeeft. Daarmee is de privacy van gebruikers niet volledig gewaarborgd. Als je met pin betaalt tijdens een evenement dan wordt daar niet direct een onderwerp aan gekoppeld. Als er met prepaid kaarten worden gewerkt is de privacy van de bezoeker nog beter gewaarborgd. Dit zal niet in alle gevallen van belang zijn, het zijn wel zaken waar Moneycomb over nadenkt. Privacy en beveiliging van persoonsgegevens is van groot belang als event organizer. Niet alleen vanwege juridische verplichtingen maar ook naar je klanten toe. Neem contact op met de security experts van Moneycomb om de uitdagingen van cashless betalen te bespreken.

Hoe werken betaal providers?

Bij een iDeal betaling zijn er doorgaans drie partijen. Als eerste de Issuer, dit is de klant die de rekening voldoet. De acquirer is de bank van de begunstigde partij. Dan is er nog een certificaathouder, dit is een dienstverlener die ervoor zorgt dat het geld van A naar B gaat. Mollie is een bekend voorbeeld van een CPSP, PayPro en PAY. behoren ook tot deze groep. Een reden om te werken via een intermediaire partij is de additionele service die ze kunnen verlenen. Zo is het mogelijk om via Mollie naast iDeal ook met andere betaalsystemen te betalen. Denk aan Bancontact of PayPal. Zo kunnen transacties laagdrempeliger worden gemaakt omdat iDeal niet voor iedereen mogelijk is, of de voorkeur geniet.

Integratie van betaal providers in een webshop kan via een API. De aanbieder installeert en/of activeert een betaalmodule, via de provider wordt de verbinding geverifieerd.

Transactiekosten bij digitaal betalen

Niet alleen geld lenen kost geld, aan geld overdragen zijn ook kosten verbonden. Een Tikkie sturen, een bedrag cashless pinnen of een iDeal betaling verrichten kost de klant niets, er zijn wel kosten aan verbonden. In het verleden konden winkels een bedrag vragen om te pinnen, dit is niet langer toegestaan. Als iemand bijvoorbeeld voor enkele centen een product betaalt aan de kassa met pinpas dan maakt de verkoper effectief verlies op de aankoop. Dit zijn zaken waar winkeliers of event organisers rekening mee moeten houden in het bepalen van prijzen en het aanbod.


Betalen met contant geld brengt ook kosten met zich mee. Door te storten bij de bank bijvoorbeeld maar ook de uren die het kost om dagelijks de kassa op te maken door winkelpersoneel. Bij verlies van geld, beschadiging of diefstal van een kassalade kan de inkomstenderving hoog oplopen. Zodra er sprake is van geldoverdracht zullen er kosten van toepassing zijn. Bij digitaal betalen gaat een flink deel van de kosten zitten in de infrastructuur en beveiliging. Als je de kosten en baten berekent is het voor de meeste ondernemingen voordelig om met cashless betalingen te werken. Daarnaast lever je er een betere dienstverlening mee voor de klant.

Er zijn gesponsorde initiatieven waarbij er geen transactiekosten worden berekend. Zo werd een actie van Maarten van der Weijden in november 2021 gesponsord. Alle opbrengsten tijdens een recordpoging zwemmen gingen naar zijn stichting die onderzoek naar kanker bij personen met een verstandelijke beperking bekostigt.

Hoe zit het met het buitenland?

Als je een webshop wilt openen voor de verkoop van producten of tickets voor een evenement dan is er een grote selectie aan mogelijkheden. Magento, Shopify, WooCommerce, Wix, Squarespace of JouwWeb zijn voorbeelden van webshop software platformen die het eenvoudig maken om online producten en diensten te verkopen. Maar lang niet alle aanbieders bieden iDeal aan als betaalmethode omdat het een methode is die exclusief voor Nederland is ontwikkeld. Als een betaalsysteem binnen een webshop geen optie biedt voor iDeal dan ligt de drempel hoger voor klanten in Nederland. Het vertrouwen wordt direct minder als een webshop alleen PayPal accepteert. Dit is voor een deel een kwestie van perceptie omdat iDeal zeker niet onfeilbaar is. Bij de keuze voor een webshop platform met als primaire doelgroep Nederlandse consumenten is dit wel een afweging om te maken. Via payment providers als Stripe is het mogelijk om iDeal als betaaloptie te koppelen, hier zullen dan wel extra kosten mee gepaard gaan als verkoper.

Er zijn ook CPSP’s in het buitenland zoals PayPal, Stripe en Trustly. Een niet-Nederlandse organisatie kan een overeenkomst sluiten met een CPSP die het geld incasseert en overmaakt naar de buitenlandse rekening van de aanbieder.

Is iDeal ideaal?

Voor de Nederlandse consument is iDeal waarschijnlijk de meest bekende en meest vertrouwde vorm van cashless betalen. Er zijn echter wel minpunten zoals de focus op Nederland en de kosten voor transacties. Bij cashless betalen tijdens een evenement is het een minder voor de hand liggende keuze. Digitaal pinnen of werken met Tikkies werkt dan beter. Welke opties er bestaan op het gebied van cashless betalen tijdens evenementen, festivals en andere projecten kun je via Moneycomb informeren naar de mogelijkheden. We helpen je graag de beste keuze te maken en we dragen zorg voor een veilige infrastructuur op iedere locatie.


Reactie plaatsen